tirsdag 2. mars 2010

Nötfars

Zora ligger for tiden og snorker på en av sine favoritt-soveplasser:




Før Zora kom til oss fikk vi videresendt en mail ifra oppdretterne i Sverige om hva hun pleide å få til mat der, og det hun likte best det var nötfars. Sløv som jeg er hadde jeg ikke fått med meg hva nötfars betyr på svensk, og forsto egentlig bare at det ikke kunne være moste nøtter. Så litt forskning måtte til, til slutt fant jeg ut det på en nettside som var lagd for å hjelpe amerikanere som nettopp hadde flyttet til Sverige med å handle på butikken. Og det er altså kjøttdeig av oksekjøtt.

Konklusjonen må bli at jeg forstår omtrent like mye svensk som en amerikaner som nettopp har kommet ut fra passkontrollen på Arlanda. Skal jammen printe ut den siden og ha med på neste harrytur. Så skal det handles både korv, burkar og gurka.

Heldigvis var det ikke bare svensk nötfars som var godkjent av svenskekatten, norsk karbonadedeig går også GLATT ned.



mmmmmm nötfars


Dagens eventyr for Zora var da jeg skulle forsøke å tømme hele pepperkorn over på pepperkverna, og bommet. det klirret lystig på gulvet da ca. hundre tusen pepperkorn falt ned på parketten og Zora stormet til for å "hjelpe". På null komma 4 var kornene spredt utover hele stua og kjøkkenet takket være kjappe kattungelabber mens jeg løp etter og prøvde å plukke opp både katt og pepper. Selvfølgelig skulle hun jo prøve å smake på dem etter å ha dasket dem rundt litt, men jeg klarte å unngå DEN krisen etter en iherdig kattejakt. Dog, om hun hadde fått tygd over ett hadde hun kanskje gitt opp jakten og jeg kunne få kostet opp restene i fred.

1 kommentar:

  1. Fikk oss en god latter når vi leste dette:-) Gratulerer med blogg! Skal bli spennende å følge med videre. Hils Chatanga - alias Zora - fra oss :-)) Magny

    SvarSlett