søndag 7. mars 2010

Kjeksoppskrift og katteangrep

Har lagt merke til at mange sier de får migreneanfall når de spiser for mye søtt, meg inkludert. Trikset er vel å holde blodsukkeret jevnt hele tiden. Blir man sulten går det ned og spiser man mye sukker går det opp, og begge deler er garantert anfall for meg iallefall. Men innimellom bare MÅ man ha noe søtt å kose seg med, og da har jeg funnet en oppskrift som er ganske bra. Selv om det er en del sukker i den så er den ikke så ille som mange andre kaker, eller de fleste typer godteri som stort sett bare er sukker tilsatt farge i diverse konsistenser. Dessuten tror jeg havregrynene er med på å holde blodsukkeret litt stabilt, uten at jeg egentlig vet noe som helst om dette.. Men jeg vet at jeg tåler disse kjeksene bedre enn noe annet søtt, selv om det er sjokolade i som egentlig er det verste jeg kan spise, trigger-messig. Oppskriften er faktisk Hillary Clinton sin, som jeg frekt og freidig har stjelt fra siden hennes; clinton2.nara.gov/ . Den ble også gjengitt på dagbladet for en stund siden, og det er den oversettelsen jeg har brukt her. Den finner dere her

Oppskriften er: 

4 dl hvetemel 

1 ts salt 

1 ts bakepulver 

2,5 dl bakefett, eller romtemperert smør

2,5 dl tettpakket brunt sukker 

1 dl farin 

1 ts vaniljeessens, eller kornene fra en vaniljestang 

2 egg 

5 dl havregryn 

300 gram mørk sjokolade, i små biter 



Forvarm ovnen til 175 grader.

Smør bakebrett med smør eller bakefett, eller dekk dem med bakepapir.

Bland mel, salt og bakepulver. Bland bakefett eller smør, brunt og lyst sukker og vanilje i en stor bolle til du har en jevn og kremet blanding. Pisk inn eggene til du har en blanding som skal være temmelig lett, luftig og lys. (Den blir ikke så lett og luftig som Hillary sier.) Pisk inn melblandingen og havregryn, litt etter litt. Rør inn sjokoladebiter. Ha små mengder av denne blandingen på stekebrett - omtrent en spiseskje skulle være passe. Bak i ovnen i om lag ti minutter. 

Jeg syns det er litt mye fett i oppskriften, og pleier å bare bruke 1.5 dl fett, og har i ett ekstra egg istedet så røra blir mulig å blande sammen. Bruker flytende melange, som jeg syns gjør røra mye enklere å jobbe med men det er vel hver sin smak. 300 gram sjokolade er også aaaalt for mye, samme hvor mye man liker sjokolade. Bruker 200 gram, og da faller det av sjokolade når jeg legger de ut på brettet fordi det er så mye. Jeg syns det er greit å bruke 70% kakao bakesjokolade så blir det enda mindre sukker, den fins også som "pletter" i pose så slipper man å hakke selv. En eller to poser holder (det er 100 gram per pose). 

For oss som ikke har innebygd radar for når kjeksene er ferdig ("om lag ti minutter" er ikke så veldig hjelpsomt for oss som ikke baker så mye) så kan jeg si at 10 minutter er passe for små kjeks (lagt ut med teskje) og 13 minutter for store kjeks (lagt ut med spiseskje)

Zora har denne helgen oppdaget at glidelåser er supre leketøy, og har jaktet på gliselåsen i jakka mi hele helga. Så dette er utsikten jeg har hatt de siste to dagene igjennom:


 
 Oooh ser gøy ut!!

 
 
Hva mener du "nei"? Kom egentlig bare for å vaske meg, jeg.

 
 
Kanskje lettere med den andre labben?

 
 
Eller begge labbene?


Har'n!! RAWR!!!

2 kommentarer:

  1. De var super duper gode!! kjeksene altså:) tror ikke Hillary har noe imot at du sprer hennes gode oppskrift videre, hun har jo tross alt lagt den ut for deling selv:)

    Ruixue

    SvarSlett
  2. Nå har jeg skrevet handleliste så nå skal det bakes kjeks. Bruker å ha i minst like mye sjokolade som det står i oppskriften, så litt skeptisk til din framgangsmåte, men prøver. Blir det for lite sjokolade så får du nok høre det i påska :)

    Marit

    SvarSlett