onsdag 14. april 2010

Ingefærte mot kvalme

Alle som har migrene kjenner godt til kvalme, og hvor vanskelig det er å finne noe som hjelper. Og alle som har vært gravide. Og alle som har hatt skikkelig bakrus. Og alle som har hatt omgangssyke. Og alle som har fått sydensyke.Vi begynner på nytt.

Alle kjenner godt til å være kvalm og ikke finne noe som hjelper. Jeg har prøvd diverse reseptbelagte midler mot kvalmen i forbindelse med migreneanfall, samt diverse naturprodukter og kjerringråd uten hell. Man prøver det meste når man har vært kvalm lenge. Kvalm som ett varsel før anfallet, kvalm som en bivirkning av medisinene, kvalm når kroppen er utslitt fra smertene som ikke gir seg. Konklusjonen er kvalme er noe herk, og forferdelig utmattende. Samme hva som er årsaken.

Ingefærte ble jeg introdusert til av en kollega som reddet meg da jeg satt på jobb så dårlig at jeg knapt kunne sitte oppreist. (Men gå hjem fra jobb? Nånei!) Hun trikset og mikset med ingefærrot og sitron (hva ellers skal man ha i kjøleskapet på jobb?) og kom tilbake med en varm og god drikke som lindret mye.

Ingefær er kjent for å ha god effekt på fordøyelsesproblemer og sitronsmak sies av mange å ha kvalmedempende egenskaper. I tillegg er smaken på denne teen behagelig og går lett ned selv om man er kvalm. For de som ikke får den store effekten på kvalmen av teen er den likevel en god måte å få i seg væske på, når til og med vann er vanskelig å svelge. For meg har ingefærte blitt en kjempefin erstatning for tablettene, og jeg syns den virker mye bedre, den har stor effekt og virker raskt.

For å lage den trenger man:

Ingefærrot
Sitron (for de som tåler det)
Honning eller sukett
Og vann såklart

Man tar en ingefærrot. Ingefærroten skal være lys beige i fargen og IKKE skrukkete. Den skal være fast å kjenne på, og saftig når du skjærer i den.

Skjær av en ganske stor bit (ca. 4cm * 5cm, mer for sterkere te og mindre for svakere.) og skjær av skallet.

Så skal vi skjære den...

...i tynne skiver.

Legg alle ingefærskivene oppi koppen du skal drikke av.

Ha oppi litt sitron, etter smak. Jeg hadde ikke sitron så her bruker jeg lime. Jeg liker å klemme ut litt saft før jeg har i vannet. Legg skiven oppi koppen.

Ha i litt søtt. Jeg bruker sukett men den originale oppskriften sier honning. Jeg har aldri prøvd.

Da ser det ca sånn ut.

Dersom du har katt må du på dette tidspunktet vente til inspeksjonen er ferdig.

Tydeligvis ikke godkjent.
Du har ikke noe nötfars da?

Vi ignorerer terrorsjefen på kjøkkenbenken og koker vann. Mens vannet koker kan dere beundre den fine blomsten jeg har på kjøkkenbenken!

Vi har urter i vinduskarmen og!

Når vannet har kokt opp er det bare å helle det over ingefærskivene og sitronen, vente noen minutter, røre og nyte! Men man må helle over vannet når det akkurat har kokt, ellers kommer ikke ingefærsmaken godt nok frem.

2 kommentarer:

  1. Det ser jo godt ut - men jeg vet nå sannelig ikke. Surt og sterkt! Og så kokende vann i et glass?

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften skulle jeg hatt i fjor på denne tiden :)

    M

    SvarSlett