mandag 30. mai 2011

Min natt med kattene

Natt til i dag har jeg sovet på sofaen for å passe på kattene... Jepp. Det gjorde jeg.

Man blir jo så bekymret for disse søte små at man ender opp med stua full av leker, all slags mat som hjelper mot alle små plager de måtte ha og også nå nattevåk for syke kattunger. Dvs. hun var jo ikke syk lengre da jeg fikk lagt meg.

Det som skjedde var at Kairi ble overstimulert under lek og veldig anpusten. Og sånt skjer jo, men Kairi har jo ikke vett til selvhjelp og skjønte ikke at dette var ett greit tidspunkt å avslutte lekingen. Så hun fortsatte å løpe rundt, og da jeg prøvde å løfte henne for å roe henne ned sprelte hun som en fisk på land, deiset ned på gulvet og løp videre. Til slutt endte det med at hun lå på gulvet i en helt merkelig stilling, peste og kom med forferdelige host. Siden det ikke ble bedre med en gang begynte hun å klage med sine spakeste pip og se patetisk ut.

Mitt matmor hjerte smeltet jo momentant, dessuten var jeg litt bekymret siden Kairi ikke så ut til å forstå at det kunne hjelpe å ligge rolig. Hun hadde jo en voksen katt å holde tritt med, og så snart hun begynte å bli bedre så heiv hun seg i vill lek med Zora igjen og ti sekunder senere lå hun på gulvet og peste. Nå har jeg sett kattunger som blir overstimulert før men selv om man egentlig vet det ikke er noe farlig så kommer jo alle "enn hvis" tankene og til slutt så er det bare å innse fakta: Jeg kan enten sove dårlig på sofaen og passe på henne, eller jeg kan sove ingenting på soverommet mens jeg ligger med ørene på stilk og fyker i været ved den minste lille lyd.

Så det ble nattevåk i natt, og det utspilte seg som sådan:

23:15: Kairi begynner å pese og hoste og ideen om å sove på sofaen har blitt formulert. Nå har hun sluttet helt å leke innimellom og ligger langflat på kjøkkengulvet.

23:20: Jeg sjekker Kairi igjen og prøver å ta henne på fanget. Hun vil ikke ligge på fanget, vil bare pipe og se patetisk ut.

23:21: Jeg vurderer en siste gang om jeg skal ofre en god natts søvn før arbeidsuka tar til eller om Kairi egentlig er frisk nok til at jeg kan sove bak lukket soveromsdør, i deilig seng med god samvittighet. Egentlig vet jeg jo det går bra med henne og hun må bare roe seg ned. Jeg har jo sett det mange ganger før og det går alltid bra. Det er noe helt vanlig som skjer ofte.

23:21:30: Kairi ser på meg med store, tårevåte dådyrøyne, peser og piper patetisk.

23:21:35: Jeg går ned for å hente dyne og pute og bærer opp til sofaen.

23:25: Sofaen er ferdig oppredd, jeg har hentet lesestoff, allergitabletter og kleenex fra soverommet og lagt innen rekkevidde og jeg får en fot under dyna før Kairi spretter opp på dyna for å inspisere. Hun puster helt normalt, er pigg og sluttet å komme med hostelyder. Hun skal ikke komme til å presentere så mye som ett eneste pes igjennom hele natten. Kattjævel.

23:25:15: Jeg får ikke den andre foten under dyna fordi der skal Kairi sove.

23:25:20: Kairi sover på dyna mi, jeg sitter med en fot på og en fot av sofaen og leser bok.

23:45: Jeg prøver å lirke den andre foten opp under dyna for å legge meg

23:46: Lirke Lirke Lirke...

23:47: Lirke.. lirke... lirk

23:47: Lirk lirk... forsiiiktig.. liiiiirke..

23:48: Liiiiii.. DER! Aaaahhh.

23:48:05: Zora legger seg på sofapleddet ved siden av puta mi.

23:48:06: Kairi spretter av dyna og løper over for å sove med Zora.

23:48:10: Sofapleddet dekker ett område på ca. to kvadratmeter. Zora ligger sammenrullet i en bylt og tar opp ca en kvadratdesimeter, hvorav to tredjedeler er halen. Kairi kaster seg ned rett oppå Zora og ser på henne som å spørre "Er det greit her???"

23:49: Zora har nå gitt tydelig uttrykk for at det er IKKE greit, og henviser Kairi til de resterende 95% av pleddet. Dette ble ikke godtatt av Kairi. Grunnen til at jeg vet alt dette er at denne slosskampen foregikk to millimeter fra øyenvippene mine.

23:49:15: Gneldre gneldre morr morr morr gneldre. Vill fekting med labber og kaninsparking med bakføttene.

23:49:20: Zora hopper ned fra pleddet, noget forulempet. Jeg lokker på henne og tilbyr henne å sove oppå dyna mi. Hun kommer halvveis bort til meg for å sjekke hva jeg vil, men snur plutselig og går tilbake til pleddet.

23:49:30. Gneldre gneldre morr spark fekt morr.

23:50: Kairi har blitt bortvist fra pleddet og bestemmer seg for å puste på øyelokkene mine istedet. Ett helt minutt til ende.

23:51: Da er det på tide med revansj på pleddet. Kairi spaserer på pleddet, deiser nok en gang ned oppå Zora og sender henne "Er det greit her??" blikket.

23:51:10: Gneldre spark morr fekt fekt fekt.

23:52: Kairi ned på gulvet, Zora sovner på pleddet. Jeg kjenner jeg kanskje får til å sove her likevel. Veldig tunge øyelokk.. veldig... trøtt...

23:53: HVOR HØYT KAN EN KATT EGENTLIG TYGGE TØRRFOR???

23:54: Og hvor høyt kan en katt egentlig drikke vann??

23:55: Kairi må få klippet klørne sine. Jeg hører de klirrer mot parketten når hun tasser rundt.

23:56: Tass tass tass tass

23:57: Tass tass tass tass -

tass tass tass tass...

00:05: Kairi hopper opp på sofaen og setter tappert nesen mot pleddet etter litt forfriskende deilig øyelokkssniffing og pirking på nesetippen min med skarpe kattungeklør.

00:05:10: "Er det greit her????"

00:05:11: Det var ikke greit nå heller. Jeg trekker dyna over hodet for å unngå å bli skalpert av haglskuren av klør og tenner.

00:07: Etter å ha vent meg til oksygenmangelen er det faktisk greit å ligge med hodet under dyna. Jeg føler jeg er trygg selv om jeg er midt i kampen om pleddet og gneldringen og morringen blir dempet ganske bra.

00:08: Går kanskje an å sovne her med dyna sånn opp over hodet og bare en liten løft her i hjørnet for å få inn luft.. egentlig ganske godt.. veldig trøtt nå..

00:09: For å gjøre kampen mer rettferdig har kattene blitt enige om å flytte den til nøytral grunn, altså ryggen min. Jeg later som jeg får thai-massasje.

00:20: Partene har kommet til enighet om at Zora får sove der hun vil på pleddet og Kairi kan sove hvor som helst ellers.

00:21: tass tass tass

00:22: "Er det greit her??? NÅ????"

00:22:01: Ikke greit.

00:45: Mye thai-massasje i natt. Tenker på alle pengene jeg sparer i forhold til å dra på spa.

00:46: Virker som ting endelig roer seg. Zora har sovnet, Kairi har lagt seg til på dørmatta, stakkars forviste pus og jeg kan endelig lukke øynene.

01:36: Våkner av kattungepoter som vandrer over ansiktet mitt. Kairi speider pleddet og pønsker ut neste taktikk. Jeg peker ut mange plasser hun kan sove som ikke allerede er tatt av den eneste andre katten i huset.

01:36:15: "ER DET GREIT HER????"

01:37: Jeg sovner igjen og drømmer at jeg faller foran i køen på vei inn til fotballkamp og blir trampet på av mange fotballsupportere med myke, lette labber med skarpe klør.

04:02: Våkner av at Zora dunker hodet på ansiktet mitt og mjauer til meg. Hun lurer på hva det var jeg ville da jeg ropte på henne tidligere i natt. Vi ser på hverandre og begge snur hodet og ser Kairi ligger alene på pleddet. Hun klarer å fylle 2 kvadratmeter pledd helt alene med den spinkle kroppen, det meste av det er ett stort, fett glis. Jeg og Zora sukker dypt sammen. Jeg sovner.

04:03: Zora lurer på om vi ikke bare kan stikke ut en tur mens vi nå enda var våkne sammen vi to og Kairi hadde jo uansett tatt soveplassen hennes. Jeg sovner.

04:04: "Bare åpne ytterdøra så kan jeg ordne meg selv, jeg!" Jeg sovner.

04:05: "Se nå stiller jeg meg ved døra og hyler så følger du bare stemmen min, trenger ikke åpne øynene dine en gang." Jeg sovner.

04:10: "Hva blir det til med den ute-turen??" Jeg sovner.

04:15: "Svar da!" Jeg truer med å inndra alle godteri og lørdagskos-rettigheter. Jeg sovner.

05:55: Vekkerklokkene våre går av, hverken mennesker eller katter enser noe. Alt er ro.

06:15: Ikke en sjel er bevisst, alle ligger godt og sover. Vi burde vært i en bil som på denne tiden passerer Kløfta.

06:30: André våkner omsider, kattene er våkne som to lys det øyeblikket han setter tåa ned på gulvet. En etasje under. Bak en lukket dør. Det hørte de fra stua og raste ned for å møte ham, få kos og høre om det kom noe ny mat i matskålene. Så er det rett opp og hoppe opp og ned på meg. Tå mot gulv kan man våkne av og sette igang leven, men vekkerklokker ser de ingen grunn til å lage noe oppstyr for!

Vi kom oss omsider på jobb... Alt er såklart bra med Kairi, jeg satser på en god natts søvn i egen seng i natt og blåser langt i hvem som får sove på pleddet.

2 kommentarer:

  1. Du må flykte ned til sengen din igjen når de starter racerløp over deg ..... Bare oss med rutine sover gjennom katteherjing i soverommet

    SvarSlett
  2. hahaha :P utrolig bra blogg.. lo godt når jeg leste dette... Kjenner meg så masse igjen i det du beskriver :)

    SvarSlett